کد خبر: 1224307
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با پزشک و خوشنویس بسیجی
با تلاش مضاعف در تمرینات در سال۱۳۹۱ موفق به دریافت مدرک فوق‌ممتاز در خط ثلث و ممتاز در خط نستعلیق و نسخ از انجمن خوشنویسان ایران شدم و هم اکنون ضمن تدریس در انجمن خوشنویسان زنجان عضو مجمع آن انجمن هستم. 
جوان آنلاین: دکتر عبدالحسین‌زاده، پزشک و استاد خوشنویسی با اصلیت اردبیلی در حال حاضر ساکن زنجان است که در کنار طبابت و کمک به سلامت جامعه، در عرصه آموزش خوشنویسی و کتابت قرآن کریم نیز فعال بوده است و اولین کتابت کامل قرآن به خط ثلث یکی از آثار فاخر این هنرمند محسوب می‌شود. افتخارات هنری او آنقدر زیاد است که به نوعی از کار اصلی و طبابتش پررنگ‌تر شده است. برپایی ۱۷نمایشگاه انفرادی و هشت نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور، دریافت هفت لوح تقدیر از کارگاه خوشنویسی، کسب سه لوح تقدیر و تجلیل از ارگان‌های دولتی، دریافت ۱۵لوح تقدیر به پاس فعالیت‌های علمی و پزشکی، دریافت ۳۱لوح تقدیر به پاس فعالیت‌های نظامی، دریافت پنج لوح پزشک نمونه و کتابت قرآن روی پوست طبیعی بخشی از افتخارات این بسیجی است. با این پزشک و بسیجی هنرمند گفتگو کرده‌ایم.
 
آقای دکتر خودتان را کامل معرفی کنید و بفرمایید مشغول چه کاری هستید؟
بنده متولد۱۳۴۳ در شهرستان خلخال و فارغ‌التحصیل رشته پزشکی هستم. ۳۲سال سابقه طبابت توأم با تعلیم‌وتعلم هنر خوشنویسی دارم. استادانم در خط ثلث آقایان احمد عبدالرضایی، مسعود فاضلی‌مقدم و علی رضائیان و در خط نسخ استادان آقایان بنی‌رضی و خزایی و در رشته نستعلیق استادان آقایان جلیل خدائی و اصغر محمدی و عباسعلی نوری هستند. 
 
چه زمانی مدرک خوشنویسی خود را از انجمن گرفتید؟
با تلاش مضاعف در تمرینات در سال۱۳۹۱ موفق به دریافت مدرک فوق‌ممتاز در خط ثلث و ممتاز در خط نستعلیق و نسخ از انجمن خوشنویسان ایران شدم و هم اکنون ضمن تدریس در انجمن خوشنویسان زنجان عضو مجمع آن انجمن هستم. 
 
چه قدمی برای اینکه این هنر را به دیگران آموزش دهید، برداشته‌اید؟
در حال حاضر مسئولیت یک آموزشگاه خوشنویسی خصوصی با مجوز وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی را بر عهده دارم و سال‌هاست این هنر را به جوانان و علاقه‌مندان آموزش می‌دهم. بنده بیشتر اوقات فراغت خود را در مسیر آموزش این هنر صرف می‌کنم و هرگز دوست ندارم ذره‌ای از آن فاصله بگیرم. 
 
به نظرتان ویژگی هنر شما چیست؟
هنر از نظر من یک عشق است. با هنر باید زندگی کرد و به همین خاطر بنده تاکنون از هنر خود کسب درآمد نکرده و آثار خود را به موزه‌های مختلف و نمایشگاه‌های حرم امام رضا (ع) و کوفه و سایر زیارتگاه‌های مذهبی هدیه داده و حتی کتاب‌های آموزش خوشنویسی خود را با هزینه شخصی و از درآمد پزشکی خود به چاپ رسانده‌ام. از هیچ هنرجویی هیچ شهریه‌ای نمی‌گیرم و می‌خواهم کسانی که به سمت هنر می‌آیند قبل از هر چیز عاشق شوند. 
 
فکر می‌کنید انقلاب چه دستاورد‌هایی در حوزه هنر داشته است؟
هنرمندان همواره نقش‌برجسته‌ای در تقویت هنر داشته‌اند و یکی از ثمرات این فعالیت‌ها، معرفی انقلاب اسلامی به دنیا بوده است. در واقع هنر، انقلاب اسلامی ایران را در رشته‌های مختلف به جهان نشان داد و ظرفیت‌های این هنر مورد توجه قرار گرفت. 
 
اگر با نگاه به شما به عنوان یک پزشک بسیجی بخواهیم بخشی از فعالیت‌های هنری و علمی خود را نام ببرید، به چه مواردی می‌رسیم؟
من در مقابل استادان بزرگ ایران‌زمین همیشه یک هنرجو هستم، اما تلاش کرده‌ام در مسیر ارتقا و حفظ هنر و رشته تحصیلی‌ام از هیچ کاری کوتاهی نکنم. کتابت و چاپ کل قرآن کریم به خط ثلث، کتابت و چاپ کل قرآن کریم به خط نسخ، کتابت و چاپ کل صحیفه سجادیه به خط ثلث، کتابت و چاپ بخشی از ادعیه مفاتیح‌الجنان به خط نسخ، کتابت و چاپ بخشی از اشعار ترکی استاد شهریار به خط نستعلیق، کتابت ۸۹صفحه قرآن کریم روی پوست طبیعی در ابعاد ۳۰در۵۰سانتیمتر، تألیف و چاپ کتاب آموزشی گلزار خط ثلث، چاپ مقاله در مجلات هنری، کسب لوح تقدیر از هشت جشنواره خوشنویسی بین‌المللی، کسب ۱۸مقام کشوری خوشنویسی اول تا سوم در جشنواره‌های ملی خوشنویسی، برپایی ۱۷نمایشگاه خوشنویسی انفرادی و بیش از ۱۰ نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور، دریافت هفت لوح تقدیر از کارگاه‌های خوشنویسی، کسب سه لوح تجلیل و برپایی نکوداشت از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حضور در برنامه‌های متعدد صداوسیما، دریافت ۱۱لوح تقدیر به پاس فعالیت‌های علمی و فرهنگی، دریافت پنج لوح تقدیر به واسطه پزشک نمونه، دریافت ۳۱مورد لوح تقدیر به پاس فعالیت مؤثر طی ۳۰سال فعالیت نظامی و کتابت و چاپ کتاب گلستان سعدی به خط نسخ بخشی از آنهاست، ضمن اینکه عضو مجمع خیرین قرآنی زنجان نیز هستم.
برچسب ها: بسیجی ، خوشنویسی ، پزشک
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار